24.08.2022

Dulceata de afine

Dulceata de afine este parfumata, are o culoare superba, se face usor si are gust dulce- acrisor. Se poate folosi la multe deserturi cum ar fi: papanasi, clatite, rulade, tarte, dar este un deliciu si intinsa pe paine cu unt alaturi de un ceai cald.

Daca probati reteta mea de Dulceata de afine, va astept cu drag sa reveniti sa imi spuneti cat de mult v-a placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite...omul cat traieste invata💜.


    Ingrediente:
  • 2 kg afine
  • 1,5 kg de zahar
  • 250 ml apa
  • zeama de la 2 lamai potrivite ca marime

 

 



Mod de preparare:
Pentru inceput curatam afinele( am folosit afine de cultura.) de codite/frunzulite si alte impuritati, le spalam in apa rece si le lasam sa se scurga intr-o strecuratoare. Nu recomand sa faceti odata dulceata din mai mult de 2 kg de fructe pentru ca fiind cantitate mai mare va trebui sa fierbem dulceata mai mult timp, iar fructele se vor zdrobi si dulceata se va inchide mult la culoare.
Din apa, zahar si lamaie facem un sirop in care vom fierbe fructele. Cum procedam: punem zaharul intr-o cratita( de preferat una mai larga si inalta) cu peretii grosi, apoi adaugam apa si zeama de lamaie. Amestecam, apoi asezam cratita pe foc mediu spre iute si lasam zaharul sa se dizolve si sa se formeze siropul. Avem grija sa amestecam des ca sa nu se caramelizeze zaharul. Cand incepe sa fiarba si sa faca bule reducem focul astfel incat siropul sa fiarba constant, dar nu prea tare. Dureaza cam 5-6 minute pana este gata. Eu am facut proba cu picatura, ca la dulceata: am trecut cu o lingurita prin sirop, apoi am lasat sa cada ultimile picaturi pe o farfurie. Cand picaturile raman intregi, fara sa se imprastie, siropul este gata. Daca aveti si folositi un termometru de bucatarie, siropul (sau orice gem/dulceata) este gata cand temperatura lui atinge la 105°C.
Cand siropul este gata adaugam fructele, amestecam usor cu o lingura de lemn ca sa nu le zdrobim. Fierbem duceata la foc mediu inlaturand spuma care se formeaza. 
Din cand in cand trecem usor cu lingura prin ea...nu lasati dulceata din ochi ca se umfla si da in foc foc.😊 Cu un burete nou de bucatarie imbibat in apa si stors bine stergem stropii de sirop ce sar pe marginile interioare ale cratitei, in acest fel evitam ca dulceata sa se zahariseasca. La mine a durat cam 15 minute pana dulceata a fost gata, dar timpul poate varia. Dulceata nu trebuie fiarta mult chiar daca pare lichida…afinele contin multa pectina care ajuta la gelifiere. Cand dulceata este gata acoperim cratita cu o panza curata sau un prosop de bucatarie pe care il udam si il stoarcem foarte bine. Lasam dulceata cateva ore bune sa se raceasca complet. Eu am lasat-o peste noapte. In felul acesta vom vedea cat de legata este. Daca vi se pare ca dulceata nu s-a legat suficient, scoateti fructele cu o spumiera si mai fierbeti siropul cca 10 minute, apoi puneti din nou fructele in el si mai lasati pe foc pana dulceata da in clocot. Lasati din nou sa se raceasca exact cum am descris mai sus.
Borcanele in care vom pune dulceata si capacele acestora trebuie sa fie sterilizate corect, vedeti aici modul de sterilizare. Punem dulceata in borcane si le inchidem cu capace. Daca locul de depozitare nu este unul racoros sau daca va este teama ca dulceata nu tine peste iarna, puteti steriliza borcanele cu dulceata cca 20 de minute la cuptor sau la bain marie. Din ingredientele mentionate mai sus mi-au iesit aproximativ 12 borcanele( a cate 200g) cu dulceata.Cam asta-i tot...sper sa incercati reteta mea cat mai curand.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook cu retete delicioase, ca sa aveti de unde va inspira.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti retetele mele de DULCETURI/SIROPURI/LICHIORURI.






















Aici gasiti reteta pentru AFINATA.
Aici gasiti reteta pentru GEM DE PRUNE.




 

2 comentarii:

Despre mine

Fotografia mea
Buna ziua si bine ati venit in mica mea bucatarie virtuala. Sunt o persoana simpla, care a crescut la tara, iar pentru mine bucataria este una dintre pasiunile mele. Imi place sa gatesc retete simple si gustoase care contin ingrediente la indemana oricui si incerc sa le detaliez pe intelesul tuturor. Iubesc florile, natura si oamenii. Nu am cursuri de bucatar, patiser sau cofetar, iar ceea ce gatesc sunt mancaruri/retete pe care le prepar pentru familia mea si pentru cei dragi. Va pup si va multumesc pentru vizita!