29.12.2018

Cozonac pufos cu smantana

Nu exista sarbatoare fara miros de cozonac in casa. Il fac si in cursul anului, in orice anotimp. Mai jos va prezint o reteta delicioasa, un cozonac pufos care se desface pale-pale.💜


Daca probati reteta mea de Cozonac pufos cu smantana  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉.

     
    Ingrediente pentru trei cozonaci mari
    Aluat:

  • 1,5 kg faina 
  • 450 g zahar 
  • 500 ml lapte 
  • 200 g smantana fermentata(normala)cu 20% grasime 
  • 10 galbenusuri 
  • 200 g unt 82%grasime
  • 100 ml ulei 
  • 75 g drojdie proaspata 
  • 1 lingura coaja de lamaie 
  • 1 lingura esenta de rom 
  • 1 lingura esenta de vanilie 
  • 1 lingurita sare 
     Umplutura:
  • 500 g miez de nuca macinat
  • 6 albusuri 
  • 200 g zahar 
  • 300 g rahat 
  • 100 g stafide inmuiate intr-o lingura cu esenta de rom 
  • 1 lingura cu varf de cacao 
  • 1 lingurita coaja de lamaie 
  • un varf cutit de sare 
     Pentru uns:
  • un galbenus amestecat cu 2 linguri cu lapte 
**************************************************************
Pentru ca am primit mesaje de la voi in care ma rugati sa va dau cantitatile pentru 2 cozonaci, vi le las aici:
    Ingrediente pentru 2 cozonaci mari
    Aluat:

  • 1 kg faina
  • 300 g zahar
  • 350 ml lapte
  • 125 g smantana
  • 6 galbenusuri
  • 150 g unt
  • 50 ml ulei
  • 50 g drojdie proaspata
  • 1 lingura coaja de lamaie
  • 1 lingura esenta de rom
  • 1 lingura esenta de vanilie
  • 1 lingurita rasa cu sare
    Umplutura:
  • 350 g miez de nuca macinat
  • 4 albusuri
  • 125 g zahar
  • 200 g rahat
  • 75 g stafide
  • 1 lingura cu cacao
  • 1 lingurita coaja de lamaie
  • un varf cutit de sare



Inainte de prepararea cozonacului trebuie sa tineti cont de cateva sfaturi pe care vi le dau: toate ingredientele pe care le vom folosi trebuie lasate de seara in bucatarie la loc caldut(mai putin laptele). Vom folosi faina superioara tip 000. Peste drojdie nu trebuie sa punem lichide fierbinti, ci doar caldute(35-40°C). Drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Mare atentie daca folositi drojdie uscata pentru ca sunt doua tipuri: una activa, care trebuie dizolvata in lapte si cealalta este drojdia instant care se amesteca direct in faina....cititi prospectul de pe ambalaj inainte de folosire. Aluatul de cozonac trebuie framantat cel putin o jumatate de ora. Cu cat il vom framanta mai mult, cu atat cozonacul ne va iesi mai pufos. Framantam aducand marginile catre centru, iar in timpul framantarii vom lovi/tranti aluatul de cateva ori de blatul/masa de lucru. Aluatul se poate framanta si la robot…cam 20 de minute. Daca alegem sa ii punem umplutura, nu trebuie sa exageram cu ea. Umplutura in exces face cozonacul sa crape si sa nu mai fie asa pufos. Aluatul trebuie lasat la dospit pana isi dubleaza volumul, chiar si putin mai mult (cca 2 ore). La dospit pentru cca 45 de minute vor sta si cozonacii in tavi inainte de coacere….daca nu sunt dospiti suficient vor crapa la copt.. Daca cuptorul vostru nu coace uniform puteti intoarce/inversa tavile cu cozonaci, dar nu in primele 20 de minute…doar dupa 20 de minute vom deschide usa cuptorului. Eu am copt cozonacii in cuptorul clasic pe gaz. Daca ii coaceti in cuptorul electric setati functia de caldura sus/jos + ventilatie…180°C, iar daca se rumenesc prea repede reduceti temperatura dupa 20 de minute la 170 °C. Daca se rumenesc din primele minute se pot acoperi cu hartie de copt ca sa se coaca si in interior…aici depinde mult de cuptorul fiecaruia dintre noi.
Niciodata nu vom taia cozonacul cand este fierbinte...daca nu aveti rabdare, asteptati macar sa devina caldut, apoi rupeti din el😍. Cam atat am avut de spus…daca aveti si voi alte sfaturi, le astept cu drag in comentarii. Sa va fie de folos!.




Mod de preparare
Aluat:

Punem galbenusurile intr-un bol, presaram sarea peste ele si le batem cu furculita. Le lasam deoparte pana pregatim restul ingredientelor.
Turnam putin(75-100 ml) lapte caldut(nu trebuie sa depaseasca 40°C) peste drojdia zdrobita, adaugam o lingurita de zahar si una de faina, amestecam si lasam la dospit.
Incalzim laptele ramas si adaugam zaharul. Amestecam pana acesta se dizolva, apoi il dam deoparte si adaugam esentele si coaja de lamaie. Cand se racoreste il amestecam cu smantana, galbenusurile si drojdia dospita.
Punem untul si uleiul intr-o craticioara la incalzit si lasam doar cat sa se topeasca untul.
Cernem faina de doua ori intr-un vas mai mare in care vom pregati aluatul. Facem o adancitura in mijlocul fainii. Adaugam treptat compozitia lichida si jumatate din cantitatea de ulei si unt. Amestecam pana se incorporeaza toate ingredientele, apoi rasturnam aluatul pe masa de lucru. 
Daca aluatul este prea tare mai adaugam putin lapte caldut, iar daca este prea moale mai punem putina faina.... depinde de gradul de umiditate al fainii pe care o folosim. Il framantat aproximativ 45 de minute adaugand treptat restul de grasime.
Cand este gata, punem aluatul din nou in vas, il acoperim cu un prosop curat si il lasam la crescut la loc cald pana isi dubleaza volumul.
Umplutura:
Mixam albusurile cu un praf de sare, apoi adaugam zaharul in mai multe reprize si mixam in continuare pana rezulta o bezea tare. Incorporam nuca amestecand usor cu o spatula, iar la sfarsit punem cacaoa, stafidele si coaja de lamaie.
*
Cand aluatul este crescut il impartim in 6 bucati pe care le framantam putin, cat sa iasa aerul din ele. Dam forma dreptunghiulara fiecarei bucati de aluat pe blatul de lucru uns cu putin ulei. Intindem din amestecul de nuca si albus pe toata suprafata, punem si bucati de rahat, apoi rulam cat de strans putem. Impletim prin rasucire cate doua rulouri si le asezam in tavile (7x12x33cm) tapetate cu hartie de copt. Acoperim tavile cu un prosop curat(avem grija sa nu atinga aluatul) sau folie alimentara si ii lasam la crescut aproximativ trei sferturi de ora. Dupa acest timp ungem cozonacii cu galbenusul diluat cu lapte si punem tavile in cuptorul preincalzit la foc mediu( 170-180 °C) pentru aproximativ 50 de minute sau pana cozonacii se rumenesc frumos. In primele 20 de minute nu vom deschide usa cuptorului. Cand sunt gata, ii scoatem din tavi si ii lasam la racit in bucatarie, la loc cald. Noi nu am avut rabdare si am rupt dintr-un cozonac cand era cald...ce aroma, ce bunatate! 
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti TOATE RETETELE MELE DE LA A LA Z.














Aici gasiti reteta COZONACULUI CU FRUCTE USCATE.


49 de comentarii:

  1. Voi încerca rețeta,este interesantă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ti-o recomand cu drag! Astept sa revi cu impresii, o seara frumoasa! <3

      Ștergere
    2. Buna ziua,am ales reteta dumneavoastra si nam dat greshit,sau primit pufoshi si foaaaarte gustoshi, va multumesc mult de aceasta reteta si ca na bucurati cu diferite retete.succes

      Ștergere
    3. Buna! Ma bucur mult ca a fost si pe gustul vostru. O zi frumoasa! <3

      Ștergere
    4. Am urmat rețeta ppas cu pas si au iesit niște cozonaci deliciosi, sărbători binecuvântate!!!

      Ștergere
    5. Anonim10/3/24

      Bună seara, ce tip de făină folosiți la cozonac?De cîte % de proteină vă rog,mulțumim.

      Ștergere
    6. Buna, eu folosesc orice faina care are mai mult de 11% protiene. De curand am descoperit la Auchan o faina cu 12,4 % proteina. Este ieftina, pana in 2 lei.
      Ambalajul este de culoarea spicului copt de grau si pe el scrie Faina alba din grau 000 Moara Mihalceni. Am probat-o de mai multe ori si mi-a placut tare mult.

      Ștergere
  2. Anonim16/4/19

    Buna seara! As vrea sa fac 4 cozonaci dupa reteta dumneavoastra, spuneti mi cum trebuie sa fac( la ingrediente ma refer)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!Pentru 4 cozonaci ingrede=ientele sunt urmatoarele: 2kg faina, 600 g zahar, 650 ml lapte,270 g smantana, 13 galbenusuri, 270 g unt, 130 ml ulei, 100 g drojdie + sare si mirodenii. Umplutura:750 g nuca, 9 albusuri, 270 g zahar, 400 g rahat, 130 g stafide + mirodenii. Daca aluatul iese prea tare mai adaugi 1-2 linguri lapte, iar daca iese prea moale 1-2 linguri cu faina.

      Ștergere
  3. Buna ziua! Care sunt cantitățile pentru 3 tavi cu dimensiunile 25×11×7, va rog?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Cam aceleasi dimensiuni au avut si tavile mele. Deci, vei avea nevoie de cantitatile date in reteta.

      Ștergere
  4. Anonim24/4/19

    Buna ziua ,daca inlocuim drojdia proaspata cu uscata ce cantitate trebuie ?multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna.O poti inlocui cu 3 plicutete a cate 7 g. O zi frumoasa si spor!

      Ștergere
    2. Anonim21/12/22

      Mulțumesc frumos pentru tot ce faceți și ne dați sfaturi

      Ștergere
    3. Cu drag, iti multumesc si eu pentru aprecieri. Sarbatori frumoase sa aveti|!

      Ștergere
  5. Cristina8/5/19

    Am copt pentru prima data, acum o saptamina in urma de Pasti. Am respectat fiecare gram si minut. Mi-a reusit perfect. Gustul impecabil !
    Reteta e foarte buna, in special dozarea. Multumim !!

    RăspundețiȘtergere
  6. Mimi Micuta23/12/19

    Va multumesc ffff mult pt reteta! Cum vin sărbătorile, m-am hotărât sa incerc pentru prima data sa fac cozonac, pt ca nimic din comert nu-mi place. Nu va inchipuiti ce emotii am avut.Am urmat pas cu pas tot ce ati scris si pot spune ca sunt fericita ca am reusit. Din muuuuuulte retete,ma bucur ca am ales-o pe cea mai buna��. Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag! Ma bucur mult pentru reusita! Sarbatori cu bine! <3

      Ștergere
  7. Buna,daca vreau sa-l framant cu KA cum procedez?ordinea ingredientelor, timp, cand pun unt+ulei etc.Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Imi pare rau, nu stiu sa iti spun...eu framant cozonacul doar manual :) O zi buna!

      Ștergere
    2. Anonim7/3/20

      Cita drojdie uscata se pune ? In loc de drojdie proaspata

      Ștergere
    3. Buna.3 plicutete a cate 7 g, adica 21 de grame. O zi frumoasa si spor!

      Ștergere
  8. Pt umplutura cu mac cum procedez?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata! Pentru 1 cozonac:
      200 g seminte de mac macinate
      75-100 g zahar
      100 ml lapte
      2 albusuri. Mod de preparare: punem intr-o craticioara pe foc mic laptele si zaharul. Cand zaharul se dizolva luam craticioara de pe foc si turnam amestecul fierbinte peste macul macinat. Amestecam bine si lasam sa se raceasca. Batem albusurile spuma cu putina sare si le incorporam usor in compozitia de mac bine racita.

      Ștergere
  9. Ador reteta pt 2 cozonaci. Am incercat de 3 ori sa fac si eu cozonac si de 2 ori nu a fost comestibil,iar a treia oara a iesit un fel de chec. Cu această reteta mi-au iesit perfect.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna.Ma bucur mult ca ti-au reusit! O zi frumoasa si sa aveti un Paste linistit!

      Ștergere
  10. Buna ziua.. Aa vrea sa fac reteta pt 2 cozonaci dar nu am numai drojdie uscata? Cata drojdie uscata folosesc in loc de 50 gr drojdie proaspata? Drojdia uscata trebuie activata ca si cea proaspata? Cu lapte si faina? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Depide ce drojdie uscata vrei sa folosesti. Gaseti aici toate detaliile despre drojdie: https://bunatatidinbucatariagicutei.blogspot.com/2020/04/cum-folosim-drojdia-congelata-uscata.html

      Ștergere
  11. Anonim18/4/20

    Buna dimineața ...am făcut aseară cozonacii dumneavoastră si vreau sa spun ca au iesit foarte buni...mulțumesc pentru reteta...Paște Fericit!!

    RăspundețiȘtergere
  12. Aceasta a fost prima reteta incercata, am facut un singur cozonac si a iesit exact cum am vrut...in continuare voi urma aceeasi reteta! Multumim!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hristos a inviat! Ma bucur mult pentru reusita, o zi frumoasa sa ai!

      Ștergere
  13. Buna ziua!
    Anul asta m-am decis sa incerc reteta dumneavoastră !Va multumesc ca ne oferiti si gramajele in cani si linguri!Cozonacii mi au iesit perfect!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mult drag, Tantica! Ma bucur ca ti-au reusit cozonacii, o zi frumoasa sa ai!

      Ștergere
  14. Buna ziua, este vreo problema daca la cozonac nu adaug smantana? Exista riscul ca ca acesta sa nu mai iasa?

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna ziua, este vreo lroblema daca ka cozonac nu adaug smantana? Exista riscul ca ca acesta sa nu mai iasa?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hristos a inviat! Imi pare rau ca raspund asa tarziu....nu este nicio probleme, inlocuiesti smantana cu lapte.

      Ștergere
  16. Bună ziua, de o ora aștept sa crească aluatul su nu creste, oare de ce? Am mai făcut aceasta rețetă și au ieșit minunați cozonacii. Și acum ca și în alte dați am respectat rețetă întocmai. Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  17. A crescut puțin, n a dat pe afara, acum l am PS la tăvi și l mai las o ora! Va dau de știre!

    RăspundețiȘtergere
  18. Anonim26/12/22

    Buna dimineata .
    Sunt Alina , am facut cozonaci dupa reteta dvs. I-am framantat la robotul de bucatarie 30 min.
    Au iesit perfecti ! Reteta este reusita !
    Cu siguranta va ocupa un loc important in caietul meu cu retete!
    Va Multumesc si va doresc multa sanatate ! Craciun Fericit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Alina. Ma bucur ca ti-au reusit cozonacii. Iti multumesc si eu pentru aprecieri, sarbatori frumoase sa aveti!

      Ștergere
  19. Anonim22/3/23

    Bună seara cozonacii Îi coacem cu ventilatie sus si jos?

    RăspundețiȘtergere
  20. Recomand sa incercati aceasta reteta! Va multumesc din suflet pt reteta postata. In sfarsit am regasit gustul adevarat de cozonac, dupa mai multe retete esuate incercate. Daca respectati toti pasii si gramajul ingredientelor va iese negresit! Paște fericit! 😘🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adelinaa, iti multumesc si eu pentru aprecieri. Ma bucur ca ai gasiti reteta perfecta :) Sarbatori luminate sa aveti!

      Ștergere
  21. Anonim24/5/23

    Reteta este foarte ok si au iesit foarte ok cozonacii. Insa nu realizasem ca in ingredientele pentru crema nu e mentionata esenta de rom si chiar se simte lipsa ei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna.
      Ma bucur ca ti-au reusit cozonacii. Eu nu am adaugat esenta de rom in crema deoarece consider ca aroma pudrei de cacao este suficienta. O seara frumoasa!

      Ștergere

Daca va place reteta(sau nu ), va rog sa-mi lasati un comentariu. Multumesc anticipat!