18.03.2016

Coliva

Din pacate vine o vreme cand trebuie sa invatam sa facem si coliva. Eu am inceput sa fac coliva de cand MAMA mea a plecat la Ceruri...stiu ca ma vegheaza de acolo de sus si este mandra de mine.... 
Coliva se pregateste si orneaza in functie de traditia fiecarei zone din tara noastra. Eu sunt din Buzau-comuna Florica si la noi se pregateste asa cum am descris mai jos.


Daca probati Reteta mea de coliva  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉.  

    Ingrediente:
  • 1 kg arpacas din grau 
  • 700 g zahar (sau dupa gust)
  • 3 litri apa
  • 800 g miez de nuca uscat in cuptor si zdrobit sau macinat mai mare
  • 4 pliculete de zahar vanilat
  • o lingurita rasa cu sare
  • coaja de la 2 lamai
  • o sticluta esenta de rom
  • o sticluta esenta de vanilie 
    Pentru ornat:
  • cacao
  • fulgi de nuca de cocos
  • bomboane




Boabele de arpacas sunt boabe de grau decojite(decorticate). Cu ani in urma coliva se facea din grau intreg, doar ca acesta fierbe mult mai greu si trebuie lasat peste noapte la inmuiat. Pentru pomenirea celor plecati dintre noi coliva se duce la  biserica impreuna cu o sticla cu vin rosu pentru a fi sfintita de preoti, apoi se da de pomana. Pe langa coliva si vin credinciosii mai duc la biserica spre a fi sfintite si date de pomana diverse preparate, colaci, etc.
Mod de preparare coliva:
Alegem arpacasul de impuritati si (conform traditiei) il spalam in noua ape. Procedeul de spalare a arpacasului in noua ape simbolizeaza cele noua cete ingeresti. Daca nu doriti sa urmati acest procedeu spalati arpacasul pana apa ramane limpede. In zona noastra, in ziua in care se pregateste coliva candela trebuie sa arda, iar cat tip se spala arpacasul se rosteste rugaciunea Tatal nostru. Punem arpacasul spalat intr-un vas cu fundul gros, turnam trei litri de apa si o lingurita cu sare. Asezam vasul pe foc mediu si cand incepe sa clocoteasca reducem focul. Amestecam din cand in cand ca sa nu se lipeasca arpacasul de fundul vasului si inlaturam spuma care se formeaza. In aproximativ 25-30 de minute graul ar trebui sa "infloreasca" adica sa fie fiert. Daca este nevoie mai puteti adauga o cana cu apa clocotita. In zona noastra( com. Florica- Buzau) coliva se face mai densa ca sa se taie frumos pe platou. Daca doriti sa fie mai moale puteti pune de la inceput 3,5 litri de apa. 
Cand graul/arpacasul este fiert adaugam zaharul, zaharul vanilat si jumatate din coaja de lamaie. Vom observa ca dupa ce zaharul se dizolva compozitia va deveni mult mai moale, asa ca vom mai lasam coliva sa fiarba. O mai fierbem aproximativ un sfert de ora sau pana boabele de grau absorb tot lichidul din jurul lor. Avem grija sa amestecam mai des ca sa nu se lipeasca arpacasul de fundul cratitei. Infigem o lingura de lemn in mijlocul compozitiei, iar daca aceasta sta dreapta, fara sa se incline, coliva este suficient de fiarta.
Cand este gata, acoperim vasul cun un prosop curat de bucatarie sau punem folie alimentara direct peste coliva si o lasam sa se raceasca complet. In felul acesta nu mai face pojghita/crusta la suprafata.
Cand este rece, o transferam intr-un bol/lighean mai mare, adaugam miezul de nuca, esentele si coaja de lamaie ramasa. Cine doreste poate adauga mai mult miez de nuca sau poate folosi si alte arome. Framantam/amestecam bine compozitia ca sa se distribuie uniform aromele si miezul de nuca.
Asezam coliva pe platou/platouri si o modelam uniform. Daca aveti o forma detasabila puteti aseza doar inelul(cercul) pe platou, puneti coliva in el si o apasati cu lingura sau o spatula dupa care desfaceti clema inelului si il scoateti cu grija. Coliva se mai poate pune in vase yena, castroane, caserole si pahare. Cernem deasupra fulgi de cocos, apoi o decoram dupa preferinta. Cu ceva ani in urma nu se foloseau fulgi de cocos pentru ca nici nu se prea gaseau pe la noi. Se punea la suprafata colivei un strat mai gros de pesmet sau biscuiti macinati fin, apoi peste el se cernea zahar pudra. 
Eu am folosit un sablon cu care am format crucea, iar cercurile de pe margini le-am facut cu ajutorul unui paharut trecut prin cacao. 
Pentru realizarea crucii am procedat asa: am pus tiparul/sablonul pe coliva si l-am apasat usor, fara sa lase urme. Am pus cacao intr-o sita mica, am pudrat in interiorul tiparului, apoi l-am ridicat cu grija. Daca nu aveti sablon, puteti forma crucea din jumatati de miez de nuca, din cubulete de ciocolata, bomboane sau stafide. Daca faceti coliva in perioada postului ingredientele pe care le folositi la decor trebuie sa fie tot de post. Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei dragi plecati dintre noi!
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte trei retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti TOATE RETETELE MELE DE LA A LA Z.

19 comentarii:

  1. Si eu o fac tot asa,numai ca de la bunica apoi mama in invatat sa pun 4 litri apa! Niciodada nu a fost moale,s a fiert bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu tot 4 litri de apa pun.niciodata nu a fost moale,asa am invatat de la mama!

      Ștergere
    2. Anonim2/11/22

      Deci la 1 kl de arpacaș 4 l de apa ar fi suficient?

      Ștergere
  2. Un truc pentru impiedicarea zaharului sa se umezeasca cine are?la jumatatea slujbei incepe sa se duca aspectul frumusel...si parcs zaharul se topeste.Bineanteles ca nu pentru aspect facem coliva dar...intreb doar...multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Mai intai se pune un strat de biscuiti macinati foarte fin, apoi urmeaza zaharul.

      Ștergere
    2. Anonim31/10/19

      sau pesmet sigur nu mai se umezeste

      Ștergere
    3. Deasupra eu pun un strat de nucă măcinată, apoi zahăr tos și la urmă zahăr pudră cât să îmbrace foarte bine zahărul tos și să rămână o suprafață perfect fină ! Astfel fața colivei rămâne neschimbată foarte mult timp !! Nuca măcinată nu permite că zahărul pudră să înceapă să se topească !!

      Ștergere
    4. Super! O zi fumoasa.

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. Am facut coliva, astazi, dupa reteta ta. A iesit foarte buna tinand cont ca e pentru prima oara. Multumesc frumos, Gicuta !

      Ștergere
    2. Ma bucur mult ca ti-a placut. O seara frumoasa, Gina!

      Ștergere
  4. Cu adevarat foarte buna iese ,reteta sportività.multumim.

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim31/5/23

    O reteta bună!Mulțumesc Gicuta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonim12/4/24

    Unde pot gasi sablon ptr coliva

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In piata unde se vand candele, tamaie, lumanari, etc.

      Ștergere

Daca va place reteta(sau nu ), va rog sa-mi lasati un comentariu. Multumesc anticipat!