03.02.2024

Coltunasi cu branza sarata

Coltunasii se fac mai repede decat ai crede, fara forma speciala sau alte ustensile. Sunt gustosi, satiosi si merg perfect la cina sau la gustarea de peste zi. In unele regiuni ale tarii noastre sunt cunoscuti sub denumirea de pirosti sau chiroste sau poate ca multi dintre voi ati auzit de ravioli, ravioli sunt din bucataria italiana. Coltunasii se pot umple cu umpluturi dulci(branza de vaci indulcita cu zahar, gem/sau diverse dulceturi) si se consuma ca desert, dar pot fi umpluti si cu carne, branza sarata, cartofi sau alte legume. Astazi va aduc reteta pentru varianta sarata, sper din tot sufletul sa va placa si sa devina printre preparatele voastre favorite💛.

Daca probati reteta mea de Coltunasi cu branza sarata sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉.


    Ingrediente
    Aluat:

  • 400 g faina
  • un ou
  • 180-200 ml apa
  • ¼ lingurita sare
  • 2-3 linguri cu ulei vegetal
    Umplutura:
  • 250 g branza sarata
  • 1 ou
    In plus:
  • 50 g unt topit si racit
  • smantana pentru servit



Mod de preparare
Aluat:

Punem apa intr-un ibric impreuna cu sarea si o incalzim putin, apoi amestecam ca sa se dizolve sarea. Cernem faina intr-un castron, facem o gropita in mijlocul ei si spargem oul acolo. Incepem sa amestecam cu furculita si sa turnam cate putina apa. Cantitate de apa difera in functie de umiditatea fainii sau de marimea oului. Punem apa cat sa ne iasa un aluat potrivit de tare, ca de paine. Cand aluatul incepe sa se formeze il rasturnam pe blatul de lucru uns cu putin ulei si il framantam 5-7 minute cu mainile unse tot cu ulei...acum vom folosi cele 2-3 linguri cu ulei. Cand este gata, infasuram aluatul in folie alimentara sau il putem pune intr-o punga si il lasam la „odihnit” pe masa din bucatarie cam 20 de minute. Intre timp putem pregati umplutura, adica sfaramam branza cu furculita sau o dam pe razatoarea mica si o amestecam cu oul. Daca branza este prea sarata o putem tine inainte de a o sfarama, o jumatate de ora in apa rece, apoi o scurgem bine. Depinde ce branza folosim. Eu am avut branza de tara care nu era foarte sarata. Foarte important este ca umplutura sa nu fie prea moale/apoasa pentru ca riscam ca sa se desfaca coltunasii in timpul fierberii, eventual se poate adauga in umplutura o lingurita cu gris sa mai traga umezeala.
Cand aluatul s-a “odihnit” suficient il rasturnam pe blatul de lucru putin infainat, il mai framantam maxim un minut, apoi il taiem in doua bucati cat de cat egale pe care le vom modela in doua bile. Luam prima bila de aluat( pe a doua o vom infasura la loc in folie alimentara), o aplatizam putin pe blatul de lucru infainat, apoi incepem sa o intindem cu facaletul. O intoarcem de cel putin 2 ori cand pe o parte cand pe cealalta si mai presaram cate putina faina pe blat ca sa nu se lipeasca de el. Trebuie sa obtinem o foaie cat de cat rotunda cu grosimea de cca 2-3 mm. Cu un pahar larg sau o cana(7-8 cm diametrul) decupam cercuri din foaia de aluat. Inlaturam resturile de aluat in asa fel incat sa ramana doar cercurile....nu le aruncam, vom forma din ele alti coltunasi. In mijlocul fiecarui cerc punem cate o lingurita de umplutura, apoi il pliem. Presam marginile cu degetele, apoi le sigilam bine cu furculita ca sa nu se desfaca la fiert. Daca aveti forma speciala pentru coltunasi(ravioli) presarti putina faina pe ea, puneti un cerc de aluat, in mijlocul cercului umplutura, apoi inchideti forma pana se lipesc marginile. Am si eu o forma, este pe undeva ratacita, dar sa fiu sincera, mie mi se pare ca asa, manual, merge treaba mai repede...este doar pararea mea😊. Pe masura ce formam coltunasii ii punem pe o tava presarata cu faina, fara sa ii suprapunem. Procedam la fel pana terminam tot aluatul. Intre timp punem la fiert o oala mai mare cu cca 3,5-4 litri de apa si o lingurita cu sare. Cand apa clocoteste luam cate un coltunas si ii dam drumul incet in oala. Nu ii ingramadim ca sa nu se lipeasca intre ei. Amestecam usor ca sa nu stea unii peste altii si trecem cu lingura/paleta pana la fundul oalei ca sa nu se lipeasca nici de acesta. Din momentul in care coltunasii se ridica la suprafata ii fierbem cca 10 minute la foc mai micut. Dupa acest timp ii scoatem cu o spumiera si ii punem intr-o strecuratoare ca sa se mai scurga putin de apa, apoi ii stropim cu un topit si racit...cam 50 g am folosit eu. Coltunasii vor capata un gust bun, iar untul nu le da voie sa se lipeasca intre ei. Ii amestecam prin scuturare, apoi ii transferam intr-un bol sau alt vas. Pana la servire pastram coltunasii acoperiti cu un capac si ii servim calzi alaturi de smantana. 
Bunatate!😋. Cat am scris reteta si vazand pozele mi s-a facut o pofta nebuna de coltunasi...pai nu-i repet eu zilele astea😃. Am uitat sa va spun ca mie mi-au iesit in jur de 40 de bucati...cred ca 42. Au fost buni si a doua zi.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie. Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook cu retete delicioase ca sa aveti de unde va inspira. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti toate RETETELE MELE IN ORDINE ALFABETICA.
Aici gasiti reteta PLACINTELOR POALE IN BRAU.




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Fotografia mea
Buna ziua si bine ati venit in mica mea bucatarie virtuala. Sunt o persoana simpla, care a crescut la tara, iar pentru mine bucataria este una dintre pasiunile mele. Imi place sa gatesc retete simple si gustoase care contin ingrediente la indemana oricui si incerc sa le detaliez pe intelesul tuturor. Iubesc florile, natura si oamenii. Nu am cursuri de bucatar, patiser sau cofetar, iar ceea ce gatesc sunt mancaruri/retete pe care le prepar pentru familia mea si pentru cei dragi. Va pup si va multumesc pentru vizita!