15.02.2024

Ciorba din maruntaie de miel/ied

Ciorba din maruntaie de miel/ied se prepara si in zona noastra, com. Florica- Buzau, si pot sa va spun ca este un deliciu. Da, se folosesc intestinele si stomacul mielului care sunt curatate si spalate temeinic inainte, apoi tinute cateva ore, sau peste noapte, in apa cu otet si bicarbonat. In alte zone, matele se inoada formand niste fundite. Mai jos gasiti ingredientele folosite de mine si bineinteles reteta, si in plus am scris amanuntit(cum m-am priceput eu mai bine😊) cum se curata intestinele si burta mielului.

Daca probati reteta mea de Ciorba din maruntaie de miel  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile mele de FacebookFacebook.


    Ingrediente:
  • maruntaiele unui miel de cca 10 kg(intestine, burta, plamani)
  • cateva oase de miel(am folosit cateva bucati de coasta si coada)
  • o ceapa mare
  • un ardei gras rosu
  • un morcov mare
  • o bucatica telina(cat un ou)
  • cate o radacina mica de pastarnac si patrunjel
  • o ceasca rosii cubulete
  • 2 linguri orez
  • bors dupa gust
  • sare
  • cateva fire de leustean


In zona noastra(comuna Florica- Buzau) se pregateste aceasta ciorba delicioasa in care se folosesc intestine, burta(stomacul) mielulu/iedului si plamanii. Acum am sa va povestesc despre felul in care se curata burta si matele.
Imediat cum mielul/iedul este sacrificat, dupa ce se depica, se trece la operatiunea de curatare si spalare a intestinelor si al stomacului.  Matele trebuie curatate foarte bine la exterior si la interior. La inceput se spala temeinic in mai multe ape reci si se indeparteaza, daca este cazul, grasimea. Se ia fiecare mat si se toarna in interiorul lui apa, fie direct de la robinet fie se toarna pe o palnie. Se clatesc foarte bine. Se pun intr-un castron, se adauga o lingura cu sare pentru muraturi( sa fie mai marunta)  si se freaca bine ca si cand ai spala o haina, apoi se clatesc din nou in mai multe ape caldute. Dupa acesta operatiune urmeaza sa le intoarcem pe partea cealalta(pe dos) cu o nuielusa sau cu un creion. Daca doriti le puteti despica pe lung cu un cutit. Dupa ce sunt intoarse le clatim din nou cu apa calduta, le frecam cu sare, apoi le clatim din nou. Le lasam deoparte si ne ocupam de burta. O despicam putin ca sa o putem spala bine si pe interior, apoi o clatim in mai multe ape reci. Pe partea poroasa are un strat subtire de pielita/membrana mai inchisa la culoare care trebuie neaparat indepartata. Ca sa o putem indeparta burta trebuie oparita. Cum procedam: punem o oala cu cca 1,5 litri de apa la fiert. Cand da semne ca incepe sa clocoteasca punem burta mielului. Amestecam rapid cu o spumiera, o tinem cateva secunde(10-15) cufundata in apa fierbinte, apoi o ridicam cu spumiera si ciupim cu degetele(atentie, frige!) partea mai inchisa la culoare. Daca acea pielita/membrana se despinde cu usurinta, scoatem imediat burta din apa fierbinte. Daca nu, o mai tinem cateva secunde si repetam ”ciupitura”. Nu lasati burta prea mult in apa clocotita pentru ca nu se mai poate curata. Dupa ce scoatem burta din oala o lasam sa se racoreasca putin apoi incepem sa indepartam acea membrana. O curatam cu atentie si pe la pliuri si indepartam orice pielita sau grasime. Putem folosi o lingura, dosul unui cutit sau degetele…cum va este mai usor. Cand terminam de indepartat toata partea inchisa la culoare o spalam din nou in apa calduta, apoi o frecam cu sare exact cum am procedat la mate. Punem matele si burta intr-un vas incapator, turnam apa cat sa treaca peste ele cu 2-3 degete, apoi adaugam otet si bicarbonat….cam 3-4 linguri cu otet si 1 lingurita cu bicarbonat la litrul de apa..otetul si bicarbonatul mai amelioreaza mirosul specific al intestinelor. Se poate adauga si o ceapa curatata de coaja si taiata in felii. Se lasa asa minim 3 ore sau cel mai bine se tine la rece peste noapte intr-un vas care se inchide cu capac. Deci, am ajuns la punctul in care matele si burta mielului sunt spalate si curatate. Pentru plamani procedeul este mult mai simplu si usor: ii spalam, ii taiem in bucatale potrivite, apoi ii punem intr-un vas cu apa rece. Ii lasam sa stea cam 15-20 de minute ca sa mai iasa sangele din ei, apoi ii clatim din nou cu apa rece. Acum ca avem maruntaile pregatite ne putem apuca de prepararea delicioasei ciorbe.



Mod de preparare ciorba din maruntaie de miel/ied:
Clatim in mai multe ape reci matele si burta care au stat peste noapte in apa cu otet si bicarbonat….urmeaza sa le oparim putin ca sa le putem portiona usor si frumos. Punem apa intr-un vas mai mic si asezam vasul pe foc. Cand apa clocoteste, adaugam burta si o lasam sa fiarba 2-3 minute. O sa vedem ca isi va micsora mult volumul. Dupa acest timp o scoatem si o lasam la scus intr-o strecuratoare. Spalam vasul in care a fiert burta, punem alta apa si cand incepe sa clocoteasca punem matele….punem matele unul cate unul ca altfel se strang intr-un ghem. Le oparim/fierbem 1-2 minute, apoi le scoatem in strecuratoare ca sa se scurga si raceasca. Cand se racesc, taiem burta in fasii micute...eu le-am taiat lungi de cca 3-4 cm si late cam cat degetul mic. Matele le vom taia in bucati de cca 2,5- 3 cm lungime. Clatim bine si plamanul care a stat in apa. Punem marunatiele impreuna cu restul de carne intr-o oala. Nu este obligatoriu sa folositi oase de miel, ciorba se poate face doar din maruntaie. Turnam apa cat sa treaca peste carne cu o palma, apoi punem oala pe foc. Eu le-am fiert in oala sub presiune…cam 20 de minute dupa primul suierat. Daca le fierbeti in oala clasica inlaturati spuma care se formeaza ori de cate ori este nevoie. In oala sub presiune se pune de la inceput si putina sare, in acest fel spuma care se formeaza nu se amesteca in ciorba. Spuma va ramane pe peretii oalei, deasupra lichidului, de unde o vom indeparta foarte usor cu prosoape de hartie umezite in apa. Cat timp carnea fierbe curatam si spalam legumele, apoi le taiem in cubulete. Cand maruntaiele si carnea sunt fierte le scoatem intr-o strecuratoare. Punem legumele in zeama in care a fiert carnea(mai putem adauga si putina apa) si le lasam sa fiarba. Cand incep sa se patrunda punem rosiile cubulete, apoi orezul. Intre timp alegem carnea de pe oase si o taiem in fasii... cam de marimea fasiilor de burta. Cand orezul si legumele sunt bine patrunse punem maruntaiele si carnea in oala. Cand ciorba clocoteste din nou punem borsul pe care il dam inainte in 2-3 clocote. Potrivim gustul de sare, mai lasam sa fiarba cu totul 2-3 minute, apoi oprim focul de sub oala. Punem leusteanul tocat marunt si ciorba este gata😋. Lasam ciorba sa se racoreasca putin, apoi o putem servi. Din punctul meu de vedere este un deliciu💛.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie. Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook cu retete delicioase ca sa aveti de unde va inspira. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti toate RETETELE MELE IN ORDINE ALFABETICA.
Aici gasiti reteta DROBULUI DE MIEL/IED.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Fotografia mea
Buna ziua si bine ati venit in mica mea bucatarie virtuala. Sunt o persoana simpla, care a crescut la tara, iar pentru mine bucataria este una dintre pasiunile mele. Imi place sa gatesc retete simple si gustoase care contin ingrediente la indemana oricui si incerc sa le detaliez pe intelesul tuturor. Iubesc florile, natura si oamenii. Nu am cursuri de bucatar, patiser sau cofetar, iar ceea ce gatesc sunt mancaruri/retete pe care le prepar pentru familia mea si pentru cei dragi. Va pup si va multumesc pentru vizita!