06.12.2023

Toba si lebar de porc- retete traditionale

Astazi va prezint retetele de TOBA SI LEBAR de porc asa cum se fac in comuna in care m-am nascut, Florica- Buzau. Sper sa le incercati si sa va placa 💜. Multe persoane m-au intrebat cum pastrez mai mult timp toba si lebarul. Simplu: le portionez si le pun in congelator.

Daca probati retetele mele de Toba si lebarde porc sau orice reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😍
    

   RETETA TOBA DE PORC
    Pentru trei tobe mari am folosit:
  • 2 urechi de porc 
  • gusa  de porc  cu sorici (aproximativ 1 1/2 kg)
  • slanina cu sorici (aproximativ 800g)
  • 5 bucati limba
  • 5 bucati inima
  • 6 bucati rinichi
  • 2 bucati muschiulet 
  • cateva frunze de dafin
  • cimbru
  • boia dulce si iute
  • piper macinat si boabe.
  • sare

La retetele de toba si lebar condimentele sunt la alegere, se pot adauga si altele sau le excludem pe cele care nu ne plac. In toate variantele toba si lebarul sunt delicioase. Noi le si afumam putin.

Mod de prepapare toba de porc:
Curatam rinichii de nervuri si ii spalam bine cu apa rece. Spalam  restul organelor si carnea. Le punem la fiert in apa rece si adaugam o lingura rasa de sare, cateva frunze de dafin si boabe de piper. Le fierbem aproximativ o ora si jumatate sau pana sunt bine patrunse. Cand sunt gata, le scoatem si le lasam sa se raceasca. Eu le-am scos in functie de cum s-au fiert....mai intai rinichii, apoi carnea mai grasa, muschiuletii, limba si la sfarsit de tot inimile. Curatam bucatile de limba de pielita alba cat inca sunt calde.
Tocam organele si carnea in bucati potrivite, le amestecam si le condimentam dupa gust cu cimbru, boia sare si piper macinat. Daca doriti puteti adauga si usturoi. Adaugam 1-2 polonice din lichidul in care a fiert carnea. Amestecam bine si gustam.  Daca este nevoie mai adaugam sare sau condimente. Lasam carnea sa stea asa cel putin o jumatate de ora, apoi o mai amestecam odata.
Umplem intestinele cu compozitia de carne fara sa le indesam prea tare. Le legam la capat (sau coasem daca folosim stomac de porc ). Intepam tobele in mai multe locuri cu o scobitoare si le punem la fiert in aceeasi zeama in care am fiert carnea si organele. Le fierbem la foc mic aproximativ o jumatate de ora. In timpul fierberii mai intepam tobele de 3-4 ori ca sa nu se sparga. Cand sunt gata, le scoatem si le punem la presat intre 2 blaturi cu o greutate deasupra. Le lasam asa pana a doua zi. Daca aveti posibilitatea, le puteti afuma 1-2 zile la fum rece. Pana la servire se pot pastra la frigider sau se portioneaza si se tin in congelator. Deliciu! Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul preparari si,  bineinteles, reteta Lebarului de porc.

    RETETA LEBAR DE PORC
    Pentru patru lebari  am folosit:
  • 2 bucati  ficat de porc ( 3 kg)
  • slanina(1,5 kg)
  • 3-4 oua
  • 2 frunze de dafin
  • o lingura boabe de piper
  • piper macinat
  • boia dulce si iute
  • cimbru
  • sare
  • intestine de porc mai drepte


Mod de preparare lebar de porc:
Spalam ficatul si slanina de porc si le punem la fiert in apa cat sa le acopere cu 3-4 degete. Eu am folosit si niste slanina care avea putin sorici. Se mai poate folosi si o bucata de carne mai grasa.  Adaugam  frunzele de dafin si boabele de piper. Indepartam spuma care se formeaza ori de cate ori este nevoie. Le fierbem aproximativ trei sferturi de ora sau pana sunt patrunse.
Dupa acest timp, le scoatem si cand se racesc le taiem in bucati mai mici, apoi le trecem prin masina de tocat. Eu am folosit o sita de marime medie, daca doriti puteti folosi una mai deasa.
Batem ouale cu furculita intr-un castronel si le adaugam in amestecul de ficat si slanina. Condimentam cu boia, sare, cimbru si piper macinat. Amestecam foarte bine toate ingredientele. Gustam sa vedem daca mai este nevoie de sare sau condimente. Amestecul trebuie sa fie pastos, nu uscat. Daca este prea uscat mai adaugati 1 ou sau putin din zeama in care au fiert ficatul si slanina.
Umplem lebarii cu ajutorul masinii speciale sau cu masina de tocat la care vom atasa dispozitivul pentru umplut carnatii/lebari/caltabosi.
Legam capetele matelor cu sfoara, apoi le unim. Intepam lebarii cu scobitoarea si ii punem la fiert in zeama in care a fiert carnea. Ii lasam sa fiarba la foc mic aproximativ un sfert de ora dupa primul clocot. Ii mai intepam din cand in cand cu scobitoarea ca sa nu se sparga. Cand sunt gata, ii scoatem si ii punem la presat intre 2 blaturi cu o greutate deasupra. Ii lasam pana a doua zi, apoi ii  punem in frigider. Ii putem afuma(sau nu) si pastra mai mult timp la congelator. Un deliciu!
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie. Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti toate RETETELE MELE IN ORDINE ALFABETICA.
In imaginea de mai jos sunt tobele, lebarii plus patru caltabosi
Aici gasiti reteta pentru CALTABOS





 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Fotografia mea
Buna ziua si bine ati venit in mica mea bucatarie virtuala. Sunt o persoana simpla, care a crescut la tara, iar pentru mine bucataria este una dintre pasiunile mele. Imi place sa gatesc retete simple si gustoase care contin ingrediente la indemana oricui si incerc sa le detaliez pe intelesul tuturor. Iubesc florile, natura si oamenii. Nu am cursuri de bucatar, patiser sau cofetar, iar ceea ce gatesc sunt mancaruri/retete pe care le prepar pentru familia mea si pentru cei dragi. Va pup si va multumesc pentru vizita!