25.11.2019

Cozonac cu iaurt

De Paste si de Craciun, aroma cozonacului se simte cel mai mult in casele noastre. Sunt diferite retete de cozonaci, cu umpluturi diferite, cu forme diferite. Cel mai important este ca al nostru cozonac sa iasa pufos, gustos si sa nu se sfarame a doua zi. Astazi v-am adus o noua reteta...sper sa va placa.💜     
Daca probati reteta mea de Cozonac cu iaurt  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉.
 
    Ingrediente:
  • 1,5 kg faina
  • 4 galbenusuri
  • 2 oua intregi
  • 450 g zahar
  • 400 ml lapte
  • 250 g iaurt
  • 300 ml ulei
  • 3 pliculete drojdie granule(21 g)sau 75 g drojdie proaspata
  • coaja rasa de la doua lamai
  • 1 lingura esenta de vanilie
  • 1 lingura esenta de rom
  • 1 lingurita sare
   Umplutura:
  • 600 g miez de nuca macinat
  • 5 albusuri(folosim si albusul de la oul cu care vom unge cozonacii)
  • 150 g zahar
  • 1 lingura cacao
  • 1 lingurita esenta de rom
  • un varf cutit de sare
  • 300 g rahat
   Pentru uns:
  • 1 galbenus amestecat cu 2 linguri lapte


Inainte de prepararea cozonacului trebuie sa tineti cont de cateva sfaturi pe care vi le dau: toate ingredientele pe care le vom folosi trebuie lasate de seara in bucatarie la loc caldut(mai putin laptele). Vom folosi faina superioara tip 000 sau faina care are mai mult de 10% proteine....cititi pe ambalaj. Peste drojdie nu trebuie sa punem lichide fierbinti, ci doar caldute(35-40°C). Drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Mare atentie daca folositi drojdie uscata pentru ca sunt doua tipuri: una activa, care trebuie dizolvata in lapte si cealalta este drojdia instant care se amesteca direct in faina....cititi prospectul de pe ambalaj inainte de folosire. Aluatul de cozonac trebuie framantat cel putin o jumatate de ora. Cu cat il vom framanta mai mult, cu atat cozonacul ne va iesi mai pufos. Framantam aducand marginile catre centru, iar in timpul framantarii vom lovi/tranti aluatul de cateva ori de blatul/masa de lucru. Aluatul se poate framanta si la robot…cam 20 de minute. Daca alegem sa ii punem umplutura, nu trebuie sa exageram cu ea. Umplutura in exces face cozonacul sa crape si sa nu mai fie asa pufos. Aluatul trebuie lasat la dospit pana isi dubleaza volumul, chiar si putin mai mult. La dospit pentru cca 45 de minute vor sta si cozonacii in tavi inainte de coacere….daca nu sunt dospiti suficient vor crapa la copt.. Daca cuptorul vostru nu coace uniform puteti intoarce/inversa tavile cu cozonaci, dar nu in primele 20 de minute…doar dupa 20 de minute vom deschide usa cuptorului. Eu am copt cozonacii in cuptorul clasic pe gaz. Daca ii coaceti in cuptorul electric setati functia de caldura sus/jos + ventilatie…180°C, iar daca se rumenesc prea repede reduceti temperatura dupa 20 de minute la 170 °C. Daca se rumenesc din primele minute se pot acoperi cu hartie de copt ca sa se coaca si in interior…aici depinde mult de cuptorul fiecaruia dintre noi.
Niciodata nu vom taia cozonacul cand este fierbinte...daca nu aveti rabdare, asteptati macar sa devina caldut, apoi rupeti din el😍. Cam atat am avut de spus…daca aveti si voi alte sfaturi, le astept cu drag in comentarii. Sa va fie de folos!


Mod de preparare
Aluat:
Punem galbenusurile si cele doua oua intregi intr-un bol, presaram sarea peste ele si le batem cu furculita. Le lasam deoparte pana pregatim restul ingredientelor.
Cernem faina(am folosit faina ungureasca Listz, vedeti mai jos poze) de doua ori intr-un vas mai mare in care vom pregati aluatul si amestecam drojdia granule in ea. Daca folosim drojdie proaspata o punem intr-un castron, turnam putin din cantitatea de lapte(75-100 ml) caldut(temperatura lui nu trebuie sa depaseasca 40°C), adaugam o lingurita de zahar si una de faina, amestecam si lasam la dospit.
Incalzim laptele si adaugam zaharul. Cantitatea de zahar se poate reduce, eu am folosit 300g de zahar la kg de faina, dar se poate reduce pana la 250g.  Amestecam pana acesta se dizolva, apoi il dam deoparte si cand se mai racoreste adaugam iaurtul, esentele si coaja de lamaie. Punem si ouale batute si jumatate din cantitatea de ulei. 
Facem o adancitura in mijlocul fainii si adaugam compozitia lichida. Daca am ales sa folosim drojdie proaspata o adaugam si pe ea. Amestecam pana se incorporeaza toate ingredientele si aluatul "se aduna". 
Daca aluatul este prea tare mai adaugam putin lapte caldut, iar daca este prea moale mai punem putina faina.... depinde de gradul de umiditate al fainii pe care o folosim. Rasturnam aluatul pe masa de lucru unsa cu putin ulei si il framantat aproximativ 30 de minute adugand treptat restul de ulei caldut. 
Cand este gata, punem aluatul din nou in vas, acoperim vasul cu folie alimentara sau un prosop curat si il lasam la crescut la loc cald. Cand incepe sa creasca(cam dupa 30-40 de minute) mai framantam aluatul 1-2 minute, apoi il lasam din nou la crescut pana isi dubleaza volumul.
Umplutura:
Peste albusuri punem sarea si le mixam pana devin spuma. Adaugam zaharul in 2-3 reprize si mixam pana acesta se dizolva. La sfarsit incorporam treptat nuca, amestecand cu o spatula. Punem si cacao, apoi aromatizam cu esenta de rom.
*
Cand aluatul a crescut il impartim in 8 bucati( sau 6 daca folositi tavi mai mari) pe care le framantam putin cat sa iasa aerul din ele. Formele mele au dimensiunea de 7x12x24 cm. Dam forma dreptunghiulara fiecarei bucati de aluat pe blatul de lucru uns cu putin ulei. Intindem din umplutura pe toata suprafata, punem si bucati de rahat, apoi rulam. Impletim prin rasucire cate doua rulouri si le asezam in tavi tapetate cu hartie de copt. Acoperim tavile cu un prosop curat si ii lasam la crescut 30-40 de minute. Dupa acest timp, ungem cozonacii cu galbenus. Eu am asezat deasupra lor si cativa mieji de nuca si am presarat seminte de mac. Punem tavile in cuptorul preincalzit la foc mediu( 170-180ºC) pentru aproximativ 50 de minute sau pana cozonacii se rumenesc frumos. In primele 20 de minute nu vom deschide usa cuptorului. Eu am 2 cuptoare si am copt cozonacii in acelasi timp. Daca ii coaceti pe rand, sfatul meu este sa formati mai intai 2 cozonaci si dupa ce ii puneti in cuptor ii pregatiti si pe ceilalti. Cand sunt gata, ii scoatem din tavi si ii lasam la racit in bucatarie, la loc cald. Sa va fie de folos!
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti TOATE RETETELE MELE DE LA A LA Z.





















Aici gasiti reteta COZONACULUI ROSENKRANZ.

Inainte de prepararea cozonacului trebuie sa tineti cont de cateva sfaturi pe care am sa vi le dau: toate ingredientele pe care le vom folosi trebuie sa fie lasate de seara in bucatarie, la loc caldut(mai putin laptele). Peste drojdie nu trebuie sa punem lichide fierbinti, ci doar caldute(35-40ºC maxim). Drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Aluatul de cozonac trebuie framantat cel putin o jumatate de ora. Cu cat il vom framanta mai mult, cu atat cozonacul ne va iesi mai pufos. Framantam aducand marginile aluatului catre centru. Nu trebuie sa exageram cu umplutura. Umplutura in exces face cozonacul sa crape si sa nu mai fie asa pufos. Niciodata nu vom taia cozonacul cand este fierbinte...daca nu aveti rabdare, asteptati macar sa devina doar caldut.



29 de comentarii:

  1. Buna ziua , arata foarte bine cozonacii ,as dori sa incerc aceasta reteta acum de Craciun , puteti sa-mi spuneti ce dimensiuni au tavile pe care le-ati folosit ? Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Formele pe care le-am folosit au dimensiunea de 7X12X24cm. O zi frumoasa si spor sa ai! <3

      Ștergere
  2. Bună ziua! Acest aluat poate fi preparat la mașină de făcut pâine?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Da, se poate! :)

      Ștergere
    2. Se injumatatesc ingredientele...atat incap in masina de facut paine. Se pun in cuva masinii... mai intai laptele si iaurtul, zaharul si restul ingredientelor si la sfarsit faina. Se selecteaza programul de aluaturi cu drojdie. Cand aluatul este framantat si crescut se imparte in patru si se formeaza 2 cozonaci impletiti si umpluti procedand ca in reteta de mai sus.

      Ștergere
  3. Eu fac cozonac, de obicei, dar mi-am notat această rețetă și voi face de Paște. Nu am făcut niciodată cu iaurt. Gicuța este foarte drăguță, o urmăresc pentru că am învățat multe lucruri noi, rețete, secrete din bucătărie. Mi se pare important ca atunci când pui o farfurie pe masă să aibă culoare, aspect, gust, să mănânci cu plăcere. Am învățat multe de la Gicuța! 🤗😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Astept sa-mi spui cum ti-a iesit cozonacul. Paste fericit si sanatate multa!

      Ștergere
  4. Am învățat multe de la Gicuța. De la rețete interesante, noi, secrete din bucătărie, sfaturi utile. Voi face această rețetă de cozonac pentru Paște, nu am făcut până acum cu iaurt. 🤗😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te imbratisez cu drag, Paste fericit si multa sanatate!

      Ștergere
  5. Iaurtul cum trebuie sa fie?la temperatura camerei sau caldut?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hristos a inviat! Am vazut cam tarziu mesajul...sper ca te-ai descurcat si ca ti-au reusit cozonacii.

      Ștergere
  6. Iaurtul cum trebuie sa fie?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! iaurtul trebuie sa fie la temperatura camerei, apoi il adaugam in laptele cald.

      Ștergere
    2. Iti multumesc si eu, o seara frumoasa!

      Ștergere
    3. Mulțumim frumos pt rețetă 🤗

      Ștergere
    4. Cu mult drag! Iti multumesc si eu pentru vizita si comentariu...o zi frumoasa! <3

      Ștergere
  7. Cat la suta grasime trebuie sa aiba iaurtul?multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merge cu orice iaurt...nu conteaza cata grasime are.

      Ștergere
  8. Buna! Aveti si rețeta doar pt 2 cozonaci?... Va multumesc!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Pentru 2 cozonaci vom folosi: 1 kg faina, 3 galbenusuri, 1 ou intreg, 300 g zahar, 300 ml lapte,200 g iaurt, 200 ml ulei,.2 pliculete drojdie uscata914 gO sau 50 g proaspata, sare, coaja de lamaie si esente dupa gust. Umplutura:400 g miez de nuca, 4 albusuri(vom folsi si albusul de la oul cu care vom unge cozonacii), 125 g zahar, 1 lingura rasa cu cacao.

      Ștergere
  9. Se poate face și cu lapte prins în loc de iaurt?

    RăspundețiȘtergere
  10. Anonim30/11/23

    Vă mulțumesc, ptr reteta

    RăspundețiȘtergere
  11. Anonim16/12/23

    Mulțumim frumos. Sărbători fericite alături de cei dragi !

    RăspundețiȘtergere
  12. Cu mare drag! Sa aveti si voi sarbatori fericite cu sanatate si imliniri sufletesti!

    RăspundețiȘtergere
  13. Anonim27/3/24

    Complimenti, apreciez f mult retetele pe care le publicati, am facut cozonaci dupa reteta dumneavoastra, f buni, va multumesc din 💓 🍀🌹

    RăspundețiȘtergere

Daca va place reteta(sau nu ), va rog sa-mi lasati un comentariu. Multumesc anticipat!