06.03.2023

Cozonac de post cu suc de portocale in aluat

Acest cozonac de post este extrem de aromat si de pufos. La mine nici n-a apucat sa se raceasca, am avut musafiri si l-am devorat pe loc...sa mai fi fost ca prea bun a fost😃.

Daca probati reteta mea de Cozonac de post cu suc de portocale in aluat  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😍. Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉..

    Ingrediente
    Aluat:

  • 500 g faina
  • 250-275 ml suc de portocala
  • 100 g zahar
  • 100 ml ulei
  • un plicutet de 7 g cu drojdie uscata
  • coaja de la o portocala si de la o lamaie
  • cate o lingurita cu esenta de rom si vanilie
  • ½ lingurita sare
    Pentru umplutura va las trei variante, voi o alegeti pe cea care va este la indemana:
  • 150 g crema de ciocolata vegana in care adaugam 100g miez de nuca macinat
  • 200 g miez de nuca macinata+ 75 g zahar+ 1 lingura cacao si apa sau suc de portocale(2-3 linguri) cat sa rezulte o compozitie omogena
  • rahat, fructe uscate, stafide
    Pentru uns cozonacul copt:
  • 2 linguri miere diluata cu 3-4 linguri cu apa



Inainte de prepararea aluatului de cozonac trebuie sa tinem cont de cateva sfaturi: toate ingredientele pe care le vom folosi trebuie sa fie lasate de seara in bucatarie la loc caldut...in cazul de fata, faina. Vom folosi faina superioara tip 000. Peste drojdie nu trebuie sa punem lichide fierbinti ci doar caldute(35-40°C). Drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Aluatul de cozonac trebuie framantat cel putin o jumatate de ora. Cu cat il vom framanta mai mult, cu atat cozonacul ne va iesi mai pufos. Framantam aducand marginile catre centru. Nu trebuie sa exageram cu umplutura. Umplutura in exces face cozonacul sa crape si sa nu mai fie asa pufos..

Mod de preparare:
Spalam bine portocalele, le stergem cu prosoape de hartie si radem coaja pe razatoarea cu orificii mici...vom rade doar partea portocalie. Eu am folosit coaja de la o singura portocala, restul am pus-o intr-un borcanel, am presarat deasupra zahar si il pastrez in frigider pentru a o folosi la alte deserturi. Daca nu obtineti cantitatea necesara de suc de portocala puteti completa cu apa minerala sau apa plata.
Cernem faina de doua ori intr-un vas mai mare in care vom pregati aluatul si amestecam drojdia granule in ea. Daca folosim drojdie proaspata(avem nevoie de 25 g) o frecam cu ½ lingurita zahar ca sa se lichefieze. Punem intr-un vas pe foc mic sucul de portocale impreuna cu zaharul si sarea. Amestecam pana acesta se dizolva, apoi il dam deoparte si adaugam esentele....puteti folosi ce esente va plac sau ce aveti la indemana. Il lasam sa se racoreasca sa aiba mai putin de 40°C. Facem o adancitura in mijlocul fainii, adugam coaja de citrice si incepem sa turnam treptat compozitia lichida. Daca am ales sa folosim drojdie proaspata o adaugam si pe ea. Amestecam cu lingura atata cat putem, apoi framantam cu mana pana aluatul se aduna intr-o bila. Daca aluatul este prea moale mai putem adauga putina faina(1-2 linguri), iar daca este prea tare mai punem putin lichid...suc de portocale sau apa. Rasturnam aluatul pe masa de lucru unsa cu putin ulei. Il framantat aproximativ 30 de minute adaugand treptat uleiul caldut(ne putem unge palmele cu el cat timp framantam). aluatul). Cand este gata, punem aluatul din nou in vas, acoperim vasul cu folie alimentara sau un prosop curat si il lasam la crescut la loc cald pana isi dubleaza volumul sau si mai mult.
Cand aluatul a crescut il impartim in 2 bucati egale pe care le framantam putin cat sa iasa aerul din ele. Intindem cu mana intr-o forma dreptunghiulara fiecare bucata de aluat pe blatul de lucru uns cu ulei. Punem  jumatate din umplutura pe toata suprafata, apoi rulam cat de strans putem. “Ciupim”/sigilam cu degetele aluatul acolo unde se imbina. Impletim prin rasucire cele doua rulouri si le asezam intr-o forma tapetata cu hartie de copt. Acoperim tava cu un prosop sau folie alimentara(fara sa atinga aluatul) si mai lasam la crescut aproximativ trei sferturi de ora, apoi pensulam cozonacul cu putina apa. Eu am presarat deasupra cateva seminte de susan.
Dam tava la cuptorul preincalzit la foc potrivit(180°C) pentru aproximativ 50 de minute sau pana cozonacul se rumenesc frumos. In primele 20 de minute nu vom deschide usa cuptorului. Eu l-am copt in cuptorul clasic, pe gaz, daca folositi unul electric il fixati la 180 °C, caldura sus, jos cu ventilatie. Daca se rumenesc prea repede, dupa 15-20 de minute puteti reduce temperatura la 170°C. Cand este gata il scoatem din cuptor si il pensulam cu siropul din miere si apa. Il scoatem din tava cu hartie cu tot si ii lasam la racit in bucatarie. La mine nu a mai apucat sa se raceasca, am avut musafiri si l-am devorat asa cald😃.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie. Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti toate RETETELE MELE IN ORDINE ALFABETICA.

Aici gasiti reteta pentru CORNURI PUFOASE, tot cu acelasi aluat.





8 comentarii:

  1. Anonim7/3/23

    O rețetă de post f bună.Cu siguranță am sa o încerc și eu.Va mulțumesc pt.reteta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag, iti multumesc si eu pentru aprecieri si incredere!

      Ștergere
  2. Anonim8/3/23

    Azi am încercat și eu ast sa vad rezultatul eu voi face mucenici din aluatul acesta

    RăspundețiȘtergere
  3. Anonim6/4/23

    De cind am dat de aceasta reteta il fac la fiecare doua saptamini e foarte usor de facut si foarte gustos.

    RăspundețiȘtergere
  4. Anonim3/12/23

    Bună seara. Astazi am făcut și eu aștept rezultatul.Multumesc .Seară frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Astept sa imi spui cat de mult v-a placut, o zi frumoasa!

      Ștergere

Despre mine

Fotografia mea
Buna ziua si bine ati venit in mica mea bucatarie virtuala. Sunt o persoana simpla, care a crescut la tara, iar pentru mine bucataria este una dintre pasiunile mele. Imi place sa gatesc retete simple si gustoase care contin ingrediente la indemana oricui si incerc sa le detaliez pe intelesul tuturor. Iubesc florile, natura si oamenii. Nu am cursuri de bucatar, patiser sau cofetar, iar ceea ce gatesc sunt mancaruri/retete pe care le prepar pentru familia mea si pentru cei dragi. Va pup si va multumesc pentru vizita!