07.05.2020

Bors de casa – reteta traditionala

De foarte mult timp nu mai cumpar bors din comert, imi place sa-l fac acasa. Cel mai bun bors iese vara, cand avem leustean proaspat si afara este cald ….haideti la treaba, dragele mele! 😊

Daca probati reteta mea de Bors de casa, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cum v-a iesit. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite.


    Ingrediente pentru prepararea hustelor:
  • 250 g tarate de grau
  • 2 felii de paine
  • apa fiarta si racita(cca 200-250 ml)
    Pentru umplerea borsului 
    Ingrediente pentru un borcan de 10 litri:
  • 500 g tarate de grau
  • 350 g huste(vedeti mai jos cum se prepara)
  • 75-80 g malai(4 linguri)
  • 1 legatura leustean verde
  • 6 litri de apa(aproximativ)






Mod de preparare
Huste:

Punem intr-un vas mai maricel( cam de 2,5 litri), taratele si painea faramitata. Este bine sa folosim un vas de ceramica, sticla sau yena. Adaugam apa rece cat sa umezeasca bine taratele si painea, apoi amestecam bine. Acoperim vasul cu capac si il lasam in bucatarie, la loc cald, cam doua zile. In acest timp taratele vor fermenta si se vor umfla. Cu cat este mai cald, cu atat fermentarea va fi mai rapida. Cand hustele sunt gata, ne pregatim de prepararea borsului.
*
Umplerea borsului:
Daca nu aveti cantar ca sa cantari ingredientele puteti folositi ca masuratoare o galetusa(de la iaurt/smantana) de 1 kg. Pentru un borcan de 10 l avem nevoie de 1 galetusa si jumatate cu tarate si trei sferturi de galetusa cu huste. Sau si mai simplu, le puteti masura cu un borcan de 800 g: 2 borcane cu tarate si unul cu huste. In general, la prepararea borsului se foloseste un volum de huste la 2 de tarate. Pe langa leustean se mai pot adauga crengute de visin si cateva boabe de porumb sau fasole boabe(o mana). Eu pun la uscat crengute si tije mai groase de leustean ca sa le folosesc iarna cand umplu borsul.
*
Punem intr-o oala apa la fiert. Cand clocoteste o dam deoparte si o lasam la racorit.
In borcan punem taratele, turnam apa rece peste ele cat sa se umezeasca, amestecam, apoi adaugam malaiul si amestecam din nou.
Turnam(cu un polonic) treptat apa fierbinte peste amestecul de tarate si malai avand grija sa mai lasam loc in borcan si pentru huste. Se poate pune borcanul pe o tava de metal ca sa nu se sparga cand turnam apa fiebinte. Amestecam bine cu o lingura de lemn si lasam asa cam 20 de minute cat sa se mai racoreasca. Dupa acest timp, adaugam hustele, amestecam din nou si punem leusteanul. Acoperim borcanul cu o strachina sau capac, il invelim intr-o patura si il lasam in bucatarie, la loc cald, sau afara la soare 😊.  Amestecam de cel putin doua ori in borcan si gustam din bors ca sa vedem cat de mult s-a acrit…cam in 24 de ore borsul ar trebui sa fie acru si limpede. Il strecuram printr-o strecuratoare deasa si il punem in sticle. Facem a doua “tura” de bors: reumplem borcanul cu apa fiarta si racorita, apoi procedam ca mai sus. O parte din hustile care raman dupa strecurarea borsului o punem intr-un borcan inchis cu capac, ca sa avem pentru data viitoare cand mai preparam bors. Eu le pastrez intr-un borcan de 1,5 litri, in pivnita. Cam asta-i tot….vom obtine un bors aromat, natural si sanatos.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 💜. Puteti sa distibuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook cu retete delicioase, ca sa aveti de unde va inspira.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.














18 comentarii:

  1. Bună ziua!
    Am făcut borș după rețeta dv și a ieșit super de bun!
    Mulțumesc mult!

    O zi linistita

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Ma bucur ca ti-a reusit! O zi minunata !

      Ștergere
  2. Bună ziua, d na Gicuța!
    În rețetă pomeniți de mălai, însă nu este specificat gramajul. Vă rog, dacă vreți, să mi spuneți cât mălai este necesar. Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata! Scrie la ingrediente :) .....75-80 g. O zi minunata!

      Ștergere
    2. Bună seara!
      Nu am fost atentă, oricum vă mulțumesc! Sănătate și spor în tot ceea ce faceți!

      Ștergere
    3. Cu mare drag, o zi buna!

      Ștergere
  3. Buna! Am si eu cuvertura exact asa. Acum voi umple bors dupa reteta dvs!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Cuvertura am primit-o cadou. Cum ti-a iesit borsul?

      Ștergere
  4. Anonim12/9/22

    M-am apucat sa prepar borșul. Sper sa iasă !

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim14/2/23

    Sylviolet. 02/13/2023
    Mi-a plăcut prezentarea foarte mult si sunt bucuroasa ca am aflat cum sa pregătesc borșul.Thank you very much.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc si eu pentru aprecieri, o zi buna!

      Ștergere
  6. Anonim4/4/23

    Buna seara! Fac bors cu huste, iese acru, bun la gust si il pastrez in sticle de plastic inchise bine, in frigider. Dupa cca o saptamana, partea de sus a borsului din sticla se inegreste, desi e inca bun la gust. Care credeti ca este cauza? Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Probabil sticla nu au fost plina si borsul a oxidat. Daca consumi o cantitate de bors dintr-o sticla, trebuie sa apesi mijlocul sticlei pana iese aerul si borsul ajunge la gura ei, apoi infiletezi repede dopul. In felul acesta borsul nu mai oxideaza.

      Ștergere
    2. Anonim5/4/23

      Multumesc pentru raspuns!

      Ștergere
  7. Anonim29/5/23

    Mulțumim...🙏🙏🙏

    RăspundețiȘtergere