28.04.2020

Cozonac cu 10 galbenusuri

Cozonacul cu 10 galbenusuri la kg de faina este fin, pufos, aromat si tare gustos. Se pastreaza proaspat muulte zile….daca mai ramane. Eu am facut de Pasti, portie dubla 😍  Recomand cu drag sa incercati si voi reteta….noua ne-a placut la maxim!  Albusurile le-am pus in congelator...urmeaza sa fac doua deserturi din ele si va adauc si retetele.

Daca probati reteta mea de Cozonac cu 10 galbenusuri  sau orice alta reteta de pe blog, va astept cu drag sa reveniti si sa imi spuneti cat de mult v-au placut. Toate sfaturile/sugestiile primite de la voi sunt binevenite, omul cat traieste invata😊.Daca va plac retetele mele ma puteti urmari pe paginile de FacebookFacebook.😉.



   Ingrediente pentru 4 cozonaci mari:
  • 2 kg faina
  • 20 galbenusuri
  • 600 g zahar
  • 800 ml lapte
  • 100 g drojdie proaspata
  • 250 g unt(82% grasime)
  • 150 ml ulei
  • coaja de la 3 lamai mari
  • esenta de rom si vanilie(cate 1 lingura)
  • 1 lingurita cu varf de sare
    Umplutura:
  • 800 g miez de nuca macinat
  • 200 g ciocolata cu lapte
  • 200 ml lapte
  • 3-4 linguri zahar
  • 4-5 albusuri
  • 1 lingura esenta de rom
    In plus:
  • 400 g rahat
    Pentru uns:
  • 2 galbenusuri amestecate cu 2-3 linguri cu lapte
    Pentru finisat:
  • jumatati de miez de nuca
  • seminte de susan

Inainte de prepararea cozonacului trebuie sa tineti cont de cateva sfaturi pe care vi le dau: toate ingredientele pe care le vom folosi trebuie lasate de seara in bucatarie la loc caldut(mai putin laptele). Vom folosi faina superioara tip 000. Peste drojdie nu trebuie sa punem lichide fierbinti, ci doar caldute(35-40°C). Drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Mare atentie daca folositi drojdie uscata pentru ca sunt doua tipuri: una activa, care trebuie dizolvata in lapte si cealalta este drojdia instant care se amesteca direct in faina....cititi prospectul de pe ambalaj inainte de folosire. Aluatul de cozonac trebuie framantat cel putin o jumatate de ora. Cu cat il vom framanta mai mult, cu atat cozonacul ne va iesi mai pufos. Framantam aducand marginile catre centru, iar in timpul framantarii vom lovi/tranti aluatul de cateva ori de blatul/masa de lucru. Aluatul se poate framanta si la robot…cam 20 de minute. Daca alegem sa ii punem umplutura, nu trebuie sa exageram cu ea. Umplutura in exces face cozonacul sa crape si sa nu mai fie asa pufos. Aluatul trebuie lasat la dospit pana isi dubleaza volumul, chiar si putin mai mult (cca 2 ore). La dospit pentru cca 45 de minute vor sta si cozonacii in tavi inainte de coacere….daca nu sunt dospiti suficient vor crapa la copt.. Daca cuptorul vostru nu coace uniform puteti intoarce/inversa tavile cu cozonaci, dar nu in primele 20 de minute…doar dupa 20 de minute vom deschide usa cuptorului. Eu am copt cozonacii in cuptorul clasic pe gaz. Daca ii coaceti in cuptorul electric setati functia de caldura sus/jos + ventilatie…180°C, iar daca se rumenesc prea repede reduceti temperatura dupa 20 de minute la 170 °C. Daca se rumenesc din primele minute se pot acoperi cu hartie de copt ca sa se coaca si in interior…aici depinde mult de cuptorul fiecaruia dintre noi.
Niciodata nu vom taia cozonacul cand este fierbinte...daca nu aveti rabdare, asteptati macar sa devina caldut, apoi rupeti din el😍. Cam atat am avut de spus…daca aveti si voi alte sfaturi, le astept cu drag in comentarii. Sa va fie de folos!



Mod de preparare: 
Intr-un vas incapator cernem de doua ori faina. Adaugam sarea peste galbenusuri, le batem bine cu furculita si le lasam deoparte sa-si mai intensifice culoarea. Eu am folosit oua de la gaini de curte.
Punem drojdia intr-un castronel si o zdrobim cu furculita.Turnam 75-100 ml lapte caldut(nu trebuie sa depaseasca 40°C) peste ea, adaugam o lingurita de zahar si una de faina, amestecam si lasam la dospit.
Punem un vas pe foc mic cu restul de lapte si zaharul. Amestecam pana acesta se dizolva, apoi punem untul taiat cubulete. Cand acesta se topeste dam vasul deoparte si aromatizam cu coaja de lamaie. Cand se racoreste adaugam esentele, galbenusurile si drojdia dospita, apoi amestecam.
Facem o adancitura in mijlocul fainii si adaugam treptat compozitia lichida. Amestecam pana se incorporeaza toate ingredientele. Daca aluatul este prea moale mai adaugam putina faina(2-3 linguri), iar daca este tare mai adaugam putin lapte caldut....depinde de umiditatea/calitatea fainii. Rasturnam aluatul pe masa de lucru unsa cu ulei si incepem sa-l farmantam aducand marginile catre centru. Acum vom folosi si uleiul...in timp ce framantam ne ungem palmele cu el. Framantam aluatul cel putin o jumatate de ora. Eu l-am framantat 45 de minute…cu cat il framantam mai mult, cu atat cozonacul va iesi mai pufos.
Cand este gata, punem din nou aluatul in vas, acoperim vasul cu folie alimentara si il lasam sa creasca la loc cald pana isi dubleaza volumul.
Umplutura:
Rupem ciocolata in patratele si o punem intr-o craticioara impreuna cu laptele. Cand laptele se infierbanta, inchidem focul si amestecam pana ciocolata se topeste si se formeaza un sos. Turnam sosul de ciocolata peste miezul de nuca, esenta si zaharul, apoi incepem sa amestecam cu lingura. Punem pe rand albusurile si amestecam dupa fiecare. Trebuie sa ne iasa o compozitie care poate fi intinsa usor.
*
Taiem rahatul in bucati potrivite
*
Cand aluatul a dospit il impartim in 8 bucati egale pe care le framantam putin(cat sa iasa aerul din ele) pe blatul uns cu putin ulei. Ungem iarasi blatul cu ulei si intindem cu sucitorul fiecare bucata de aluat intr-un dreptunghi de lungimea tavilor in care vom coace cozonacii. Intindem din umplutura pe toata suprafata, punem si bucati de rahat, apoi rulam. Impletim prin rasucire cate doua rulouri si le asezam in tavi tapetate cu hartie de copt. Tavile mele au dimensiunea de 8x12x30 cm. Ungem cozonacii cu galbenus(mai pastram putin din amestecul de galbenus, il vom folosi mai tarziu) si ii decoram cu mieji de nuca. Ii lasam la crescut 30-40 de minute. Punem tavile in cuptorul preincalzit la foc mediu( 170-180°C) pentru aproximativ 50 de minute sau pana cozonacii se rumenesc frumos. In primele 20 de minute nu vom deschide usa cuptorului. Cu 10 minute inainte sa fie gata mai ungem putin cozonacii cu galbenus si presaram semintele de susan. Eu am copt cozonacii in doua cuptoare...in acelasi timp. Daca ii coaceti pe rand, sfatul meu este sa formati mai intai 2 cozonaci si dupa ce ii puneti in cuptor ii pregatiti si pe ceilalti. Cand sunt gata, ii scoatem din tavi si ii lasam la racit in bucatarie, la loc cald.
Mai jos am atasat cateva fotografii din timpul prepararii plus alte doua retete pentru inspiratie.
Daca va place reteta, va rog sa-mi lasati un comentariu(rubrica de comentarii este mai jos). In felul acesta imi rasplatiti munca 😊. Puteti sa distribuiti pe facebook sau in alte retele de socializare. Va pup si va mai astept in bucataria mea!
Sa va fie de folos!
Nu uitati, in fiecare zi va astept pe pagina mea de facebook , unde postez si alte retete delicioase. Ma puteti urmari si pe Instagram sau pe Pinterest.
Daca doriti, va puteti inscrie in grupul "Bunatati din bucatariile noastre" sa gatim si sa ne sfatuim impreuna.
Aici gasiti TOATE RETETELE MELE DE LA A LA Z.

2 comentarii: